Ostatnia klasa szkoły podstawowej/gimnazjum to dla uczniów trudny czas. Przede wszystkim czeka ich wybór dalszej ścieżki edukacyjnej i podjęcie jednej z najważniejszych decyzji w życiu.
Dlatego też szczególnie istotna jest praca z uczniami nad ich samoświadomością. Jakie są moje mocne strony? W czym jestem naprawdę dobry? Jakie mam predyspozycje? To tylko niektóre pytania,na które warto poszukać odpowiedzi podczas lekcji wychowawczych.
Dlatego też szczególnie istotna jest praca z uczniami nad ich samoświadomością. Jakie są moje mocne strony? W czym jestem naprawdę dobry? Jakie mam predyspozycje? To tylko niektóre pytania,na które warto poszukać odpowiedzi podczas lekcji wychowawczych.
Drugim istotnym aspektem jest kształtowanie umiejętności społecznych, świadomości obywatelskiej, kształtowanie zainteresowania światem zewnętrznym.
W tym trudnym dla uczniów czasie znajduję też miejsce na warsztaty pomagające radzić sobie ze stresem i zmianą.Z moich obserwacji wynika, że uczniowie gimnazjum dużo lepiej radzili sobie z obawami towarzyszącymi przejściu do nowej szkoły niż ich młodsi koledzy. W obecnych klasach VIII lęk przed egzaminem i nową rzeczywistością szkolną jest bardziej widoczny i dzieci częściej go deklarują. Może mieć to związek z kumulacją roczników, ale może być też efektem tego, że uczniowie dłużej byli w jednym zespole klasowym, często z tymi samymi nauczycielami i wychowawcą. Przygotowując swój plan pracy warto na ten aspekt zwrócić uwagę.
Zamieszczony poniżej plan może być tez wykorzystany w ostatniej klasie gimnazjum.
Życzę Wam owocnej lektury i wielu inspiracji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz