Jak być z uczniami w czasie epidemii?

Czas pandemii. Zawieszone zajęcia szkolne. Ograniczone kontakty. Zakaz wychodzenia z domu. Lekcje on line od tych profesjonalnych po ograniczające się do przesłania stron w ćwiczeniach. Świat postawiony na głowie. Brak energii i motywacji. Życie w izolacji jest trudne dla dorosłego, a co ma powiedzieć nastolatek odcięty od rówieśników? Niepewny tego, co będzie dalej? Widzę i słyszę codziennie, jak ciężko jest moim uczniom. Na pytanie: Co tam u was? zawsze otrzymuję odpowiedź "dobrze", ale gdy chwilę porozmawiamy, zza tego dobrze zaczyna wychylać się strach, niepewność, smutek, apatia. Nie, nie jest dobrze.
PROJEKT
Postanowiłam podzielić się z Wami pewnym scenariuszem. Nie powstał w wyniku moich głębokich przemyśleń odnośnie kondycji uczniów. Powód był bardziej prozaiczny. Jako szkoła realizujemy projekt Instytutu Edukacji Pozytywnej  MYŚLĘ POZYTYWNIE i w związku z tym wykonujemy pewne zadania. Tylko jak to robić w sytuacji, kiedy szkoły straszą pustką, a życie jest ograniczone do przestrzeni on line? Pomyślałam, że można by spróbować przenieść zajęcia rozwojowe do sieci i sprawdzić, co z tego będzie. Moją "świnką doświadczalną" stali się uczniowie klasy 7. Najpierw spytałam ich, czy mają ochotę zaangażować się w projekt szkolny. Ku mojemu zaskoczeniu, zareagowali na propozycję bardzo pozytywnie. Rozpoczęliśmy zadanie. Część zadań uczniowie robili samodzielnie, później spotykaliśmy się na webinarze, by pogadać o rezultatach, przemyśleniach. Pod koniec zajęć uczniowie powiedzieli mi, że zajęcia były fajne, że bardzo pomogły im odnaleźć się w tej dziwnej rzeczywistości, że dużo się nauczyli i cieszą się, że mieliśmy ze sobą bezpośredni kontakt. Najważniejsze dla mnie było jednak to, co usłyszałam podczas podsumowania jednego ze spotkań. Uczniowie powiedzieli mi, że ten projekt jest dla nich ważny. Gdy zapytałam dlaczego, odpowiedzieli, że uczą się potrzebnych rzeczy, czegoś, co w obecnej sytuacji jest istotniejsze niż data sejmu niemego. I wtedy do mnie dotarło. Nasi uczniowie potrzebują kontaktu z nami, rozmów o życiu, dzielenia się przemyśleniami. 

SCENARIUSZE
W scenariuszach zostały wykorzystane materiały Fundacji Instytutu Edukacji Pozytywnej z programu MYŚLĘ POZYTYWNIE 


SCENARIUSZ 1

Temat: Po co nam w życiu wartości?


  1. Dowiem się, co to są wartości.
  2. Poznam, jakie są moje wartości.

 Pytanie kluczowe: Dlaczego warto kierować się w życiu wartościami?


  1. Obejrzyj filmik poniżej, a następnie odpowiedz na pytania:
  1. Co to są wartości?
  2. Po co są one potrzebne w naszym życiu?
  3. Dlaczego poznanie siebie jest ważne?
  4. Co najbardziej Cię zainteresowało w filmie? Zapisz jedną taką rzecz.

Czas Gentlemanów



 2. Zorganizuj dla swojej klasy rozmowę na skype, w czasie której przedyskutujecie temat: Czy mocnym przekonaniem, wiarą w siebie, pozytywnym myśleniem można naprawdę zmienić swoje życie? 
 Zaproś do rozmowy swoich nauczycieli.

  1. Goethe powiedział: „Wszystko jest trudne, nim stanie się łatwe”. O czym ze swojego życia najpierw pomyślałeś po przeczytaniu tej sentencji? Napisz o tym kartkę z pamiętnika. Pracę prześlij swojemu nauczycielowi.

  1. Przeczytaj artykuł pt. Jak mieć w sam raz czasu na wszystko  str. 35 - 53. Wykonaj plakat - tablicę i zapisz na niej  w punktach metody zarządzania czasem, które przedstawia autorka artykułu. Powieś pracę w widocznym miejscu, w którym pracujesz. Spróbuj  zastosować te metody w ciągu najbliższego tygodnia. Spotkaj się z koleżankami i kolegami on line i porozmawiajcie o tym, czy udało wam się zastosować wszystkie reguły? Jakie macie wnioski po tygodniu eksperymentu?

  1.  Wydrukuj z pliku tarczę zegara. Na każde pole [12 pól] wpisz po jednej  aktywności, która jest dla Ciebie ważna i chciałbyś jej poświęcać czas. 
TARCZA ZEGARA <kliknij

  1. Przypomnij sobie filmik zamieszczony powyżej. Zastanów się, jakie wartości są dla Ciebie najważniejsze? Wybierz dwie. Teraz spójrz na swój zegar. Z których aktywności powinieneś zrezygnować, aby mieć czas na to, co jest dla Ciebie naprawdę ważne? Dlaczego w życiu warto kierować się wartościami? Porozmawiaj o swoich wnioskach z kolegami i nauczycielem.

SCENARIUSZ 2


Temat: Wartości naszym drogowskazem.


  1. Tworzę hierarchię moich wartości.
  2. Metaforycznie wyrażam najważniejszą dla mnie wartość.


  1. Przeczytaj zamieszczoną poniżej tabelę wartości. Porozmawiaj z rodzicami, z kolegami, z nauczycielem o tym, co kryje się pod wymienionymi wartościami.  Sprawdź, czy dobrze je rozumiesz.

  1. Narysuj swoją piramidę wartości. Możesz skorzystać ze wzoru poniżej. Zastanów się, co umieściłeś na szczycie piramidy. Dlaczego tę Wartość uważasz za najważniejszą? W jaki sposób wpływa ona na Twoje cele życiowe? Jak może Cię motywować?


  1. Wykonaj kreatywną, metaforyczną pracę najważniejszej dla Ciebie wartości. Wybierz jedną z wersji zadania :)
WERSJA A: 
Aa) Weź kartkę A4. Na dole, czytelnymi, pięknymi literami (wykorzystaj ciekawy krój liter) napisz najważniejszą dla Ciebie wartość, np. wiedza. W górnej części kartki wykonaj ilustrację do tej wartości. Ważne, aby Twój rysunek nie był dosłowny. Posłuż się metaforą, symbolem. Skorzystaj z inspiracji, jaką są karty DIXIT.  Nagraj krótki filmik, w którym pokażesz swoją kartę i opowiesz o tym, dlaczego wybrałeś akurat taką wartość. Możesz posłużyć się przemyśleniami i wnioskami z pierwszej części zadania.

WERSJA B
Korzystając z aplikacji CANVA wykonaj ulotkę promującą wybraną przez Ciebie wartość. Zachęć w niej ludzi do przyjęcia tej wartości, pokaż, jakie może przynieść korzyści. Pamiętaj, że to materiał reklamowy - musisz się zastanowić, jak "sprzedać" swoją wartość komuś, kto ma inne poglądy, przekonać go.

  1. Zbierzcie swoje prace w jednym miejscu. Możecie się posłużyć np. aplikacją padlet.

  1. Zorganizujcie spotkanie on line z nauczycielem. Podzielcie się swoimi wnioskami z zadania, pokażcie swoje projekty i porozmawiajcie o nich. Zwróćcie uwagę,  ile macie ze sobą wspólnego!

Na koniec chciałabym się podzielić z Wami efektem naszych działań. Możecie go obejrzeć TUTAJ

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza